Czy warto jechać na Bali?

No tak jak z tym Bali? Warto czy nie warto? Opinie o Bali wśrod turystow są mocno podzielone. Albo sie je kocha albo nienawidzi. Ci z grubym portfelem przyjeżdżający na urlop zazwyczaj je kochają. Nawet śluby biorą specjalnie tutaj. To osobny ogromny biznes. Natomiast plecakowicze mojego pokroju czesto Bali nienawidzą. Bo turystycznie. Bo nas traktują jak chodzący 100 dolarowy banknot, bo to, bo tamto.
Spędziłam na Bali 6 tyg. Z własnej woli. To chyba nie moge powiedziec, ze nienawidzę? Ale czy kocham? Nie do konca. Bali to prześliczna i ciekawa wyspa. Nie tylko na te juz wspomniane śluby. Ale mozna znaleźć cudne miejsca gdzie nie ma jeszcze hordy turystów, np. Munduk. Wioseczka pośrodku niczego. Kilka hotelikow. Byłam tam tylko na jedno popołudnie. Ale jesli kiedys za kilka lat wroce na Bali to wlasnie do Munduk. Poza tym jesli szuka sie przygód to znajdzie sie ich w bród: wykańczający trekking na wulkan, canyoning, rafting, nurkowanie, surfing czy chociażby snorkling na wyspie Menjangan. Omin Kute, omin Ubud, wskocz na skuter i jedz przed siebie.

???????????????????????????????

Bali w mojej głowie zajmuje specjalne miejsce. Bo znalazłam tutaj przyjaciół, o tak po prostu. Najpierw rodzinkę spod wulkanu Batur, dzięki ktorej poznałam Bali zwyczajne, bez ludzi krzyczących za mna: „taxi, taxi?! yes, yes??”. Tylko prozę życia, codzienne obowiązki, marzenia i problemy. A potem Supiiego, który gościł mnie u siebie w sumie przez 3 tygodnie. Zabrał w wiele pięknych miejsc. Dzięki niemu zrobiłam wiele rzeczy, na które sobie nie mogłabym pozwolić ze względów budżetowych. On jako Indonezyjczyk i pracownik firmy, ktora ma układy i znajomosci ma prawo do wielu zniżek na rożne atrakcje. I tak wlasnie snorklowalismy na Menjangan i wybraliśmy sie na rafting. Tak tez codziennie jedliśmy w miejscach gdzie sama bym nie trafiła i oglądaliśmy zachody słońca z pustych plaz dokąd nie docierają turyści. Ktos kiedys powiedział, ze zeby docenić Bali trzeba tu zamieszkać. Ja bym sie az tak nie zapedzala. Raz chciałam ugotować cos na kolacje i nie znalazłam w sklepie nic co znam i mogłabym przyrządzić. Juz nie mówiąc o dwudniowym polowaniu na środki higieny osobistej dla kobiet, które finalnie udało sie znaleźć przypadkiem, ale cena była dość kosmiczna.

???????????????????????????????

Wiec za co ja Bali lubie? Za to, ze jest tu po prostu ładnie, ze mozna wypożyczyć skuter, wsadzić na niego plecak i cieszyć sie wolnością. Za to, ze masz tak wiele opcji na outdoorowe spędzanie czasu. I wreszcie za to, ze jesli ludzie widza, ze wiesz o nich cos wiecej, umiesz powiedziec cos w ich języku, ze nie boisz sie jesc w lokalnym warungu, ze zatrzymasz sie zawsze u tego samego pana który sprzedaje Ci ulubione ciasto (terang bulan – moj indonezyjski top1 ze słodkości) to naprawde sa mili, uczynni i uśmiechnięci. Nawet jesli pracują w turystyce. Najgorzej jest jesli wpadasz gdzies na chwile, do większej miejscowości gdzie jestes anonimowa. Wtedy kazdy potraktuje Cie jak jedna z miliona, zarząda ceny za najzwyklejszy smażony ryż czterokrotnie wyższej niz rozsądna lub bedzie na tyle bezczelny aby zarządac napiwku za oprowadzenie po świątyni i bedzie marudził jesli dasz za mało. Także moj czas na Bali, który spędziłam wsród przyjaznych ludzi był cudowny. Ten spędzony w pojedynkę tez był fajny tylko czasem trudny, bo Balijczycy zostali przez turystów rozpieszczeni. No bo jak nazwać sytuacje w ktorej ktos dostaje w restauracji rachunek na 30tys rupii i daje 20tys napiwku? Na zachodzie dałby 10% a tutaj mysli ze bogacz bo jest dla niego tanio wiec sypnie takiej Indonezyjce ładna sumkę. A potem Indonezyjka sie przyzwyczai i zacznie upominać o napiwki. Temat rzeka.

???????????????????????????????

Jutro z Bali wyjeżdżam. Wyglada na to, ze na dobre. Za kilkanaście dni lecę do Malezji. Nie ma tam wulkanów. Co ja tam bede biedna robic?

 ??????????????????????????????????????????????????????????????
Jedna uwaga do wpisu “Czy warto jechać na Bali?

Skomentuj

